روغن آریا ویژه مصرف طیور

روغن آریا ویژه مصرف طیور به صورت کاملا گیاهی و ترکیبی از روغن های گیاهی و طیوری می باشد. در روغن های کاملا گیاهی از روغن های سویا ، ذرت آفتابگردان ، کلزا که همگی آنها حاوی اسیدهای چرب ضروری مثل اسید لینولئیک و اسید اولئیک می باشند به نسبت های متفاوت استفاده گردیده است. قابلیت هضم و جذب این روغن ها برای طیور مناسب و ایده آل است.

روغن دیگر ، ترکیبی از روغن های گیاهی و روغن های طیوری می باشد. چربی طیور از نظر ترکیب اسیدهای چرب بهترین منبع چربی برای جیره طیور است زیرا پروفایل اسیدهای چرب آن همان پروفایل اسیدهای چرب بدن طیور می باشد. چربی طیور به دلیل قابلیت هضم بالا ، کیفیت ثابت و طعم مناسب بسیار مورد توجه صنعت خوراک واقع شده است. با توجه به اینکه در دمای 130 تا 140 درجه سانتی گراد حرارت می بینید مشکل سالمونلا و سایر میکروب های بیماری زا از بین می رود.

از جمله خوراک هایی که امروزه نقش بیشتری در جیره دام و طیور پیدا نموده است چربی ها و مشخصا مکمل های چربی است. با ایجاد نگرش های جدید در نقش چربی ها در سلامت جوامع بشری، امروزه توجه ویژه ای به مصرف چربی در دام و طیور و تولیدات آنها می شود، به طوری که دانشمندان نه تنها دیگر انسان ها را از مصرف منابع چربی منع نمی کنند، بلکه توصیه ای اکید به مصرف برخی از انواع چربی جهت جلوگیری از امراض فراگیری مانند دیابت، چاقی، سرطان ها می نمایند.

مهمترین خاصیت چربی این است که یک منبع بسیار فشرده از انرژی است. بطوریکه هر گرم آن حدود 9 کیلوکالری انرژی دارد. در حالیکه کربوهیدراتها و پروتئین ها هر گرم حاوی 4 کیلوکاری انرژی می باشد. بنابراین چربی ها حدود 2/25 برابر کربوهیدراتها و پروتئین ها انرژی دارند. به عبارت دیگر با مقدار مساوی انرژی، چربی ها حجم کمتری را نسبت به سایر مواد در خوراک اشغال می نمایند. در نتیجه با استفاده از چربی ها در خوراک فضای بیشتری برای افزایش مقدار پروتئین خوراک وجود خواهد داشت. بنابراین مهمترین مزیت استفاده از چربی ها در جیره توان دسترسی به جیره های با انرژی و پروتئین بالا و سهولت در جیره نویسی است.

همانطور که اشاره گردید چربی ها بهترین منبع اسیدهای چرب ضروری می باشند. اسید لینولئیک یک اسید چرب 18 کربنه با دو پیوند دوگانه است که مهمترین اسیدهای چرب ضروری برای طیور محسوب می شود که با توجه به نقش حیاتی این اسید چرب ضروری، تامین آن از طریق جیره بسیار پراهمیت می باشد.

انرژی 9000Kcal/kg
چربی خالص حداقل 97%
پراکسید کمتر از 1 (0)
مجموع اسیدهای چرب اشباع حداکثر 25% تا 35%
مجموع اسیدهای چرب غیر اشباع حداکثر 65% تا 75%
اسید لینولئیک حداقل 25% تا 35%
آنتی اکسیدان حداکثر 100ppm
ویتامین های محلول در چربی ADE

دلایل استفاده چربی ها در جیره دام و طیور

  1. چربی ها نسبت به پروتئین ها و کربوهیدرات ها انرژی بیشتری تولید می کنند.
  2. برای جذب ویتامین های محلول در چربی ضروری هستند.
  3. باعث کاهش گردوغبار درجیره می شوند.
  4. باعث افزایش چسبندگی ذرات خوراک می شوند.
  5. باعث روغن کاری دستگاه گوارش و استفاده بهتر از ریز مغذی ها می شوند.
  6. چربی ها باعث کاهش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش شده و در نتیجه فرصت کافی برای هضم و جذب سایر مواد مغذی توسط آنزیم های گوارشی و سایر میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش فراهم می شود.
  7. افزایش سنتزپروستاگلاندین ها
  8. جلوگیری از شکننده شدن غشا سلول ها
  9. پیشگری از ضایعات پوستی و در نتیجه افزایش مقاومت گله نسبت به بیماری ها
  10. جلوگیری از تحلیل بیضه ها و تاخیر در بروز صفات ثانویه جنسی
  11. افزایش در تولید
  12. افزایش در میزان باروری
  13. افزایش سرعت رشد